0%

Podstawowe nawyki zdrowego kręgosłupa

Przez całe nasze życie siedzimy, stoimy lub leżymy. To jak leżymy może być przyczyną problemów z kręgosłupem, ale zdecydowanie częściej bóle pleców dopadną nas przez złe nawyki siedzenia. Z pozycji stojącej niekiedy będziemy przeciążać swój kręgosłup schylając się czy skręcając w trakcie podnoszenia ciężaru. W jaki sposób wykonujemy każdą z tych czynności warunkują nawyki, które do tej pory każdy sobie wyrobił świadomie lub nie. Dlatego warto zadbać o poprawne nawyki zdrowego kręgosłupa.

Człowiek działa w niektórych sytuacjach automatycznie. Jeśli wiele razy w dniu będziemy powielać złe nawyki podczas siedzenia czy podnoszenia ciężkich przedmiotów, to w końcu każdego z nas mogą dopaść problemy z kręgosłupem.

Co ratuje nas od przeciążeń kręgosłupa?

Pomiędzy kręgami w kręgosłupie znajdują się dyski (krążki międzykręgowe), które są nadmiernie obciążanie podczas nieprawidłowego podnoszenia ciężaru lub długotrwałego siedzenia. Zostały stworzone do ratowania nas od przeciążeń i powinny długo spełniać swoją funkcję.

Tak jak człowiek jest stworzony do ruchu, tak dyski również go potrzebują.  Impulsowe dociski wzdłuż kręgosłupa podczas wszelkich aktywności fizycznych pomagają w odżywianiu krążka, a prawidłowa higiena snu pomaga w jego regeneracji. Krążek, jak każdy inny materiał, się zużywa. To zupełnie normalne, ale nadmierne jego zużywanie może doprowadzić do wczesnych objawów dyskopatii kręgosłupa.

ból pleców przy podnoszeniu
Odcinek lędźwiowy kręgosłupa to miejsce, w którym ból kręgosłupa występuje najczęściej.

Dlatego należy zadbać o to, aby codziennie poświęcać czas na ruch i stronić od wszelkiego rodzaju używek, takich jak papierosy. Badania pokazują, że dym tytoniowy zmienia polecenia zapisane w naszych genach, co destrukcyjnie wpływa na żywotność dysków.

Prawidłowy nawyk siedzenia

Nasz kręgosłup nie został stworzony do siedzenia, a przynajmniej nie do tak częstego jak na co dzień. W krajach wysoko rozwiniętych kilkukrotnie częściej obserwuje się problem jakim jest ból pleców w odcinku lędźwiowym. Wielogodzinne utrzymywanie kręgosłupa w pozycji statycznej (bez ruchu w napięciu) jest ogromnym wysiłkiem. Zatem co powinno się zrobić, aby nie nadwyrężać pleców i uchronić swój kręgosłup od cierpienia? Polecam zajrzeć na mój wcześniejszy wpis, w którym podpowiadam co zrobić, jeżeli większość swojego dnia spędzasz w pozycji siedzącej.

ZAPAMIĘTAJ: Długotrwałe siedzenie jak i nieprawidłowe podnoszenie ciężarów jest niekorzystnym obciążeniem dla kręgosłupa, który w odcinku lędźwiowym ma za zadanie uporać się z przeciążeniami, to właśnie tam najczęściej pojawiają się niepokojące objawy bólowe kręgosłupa.

Prawidłowy nawyk podnoszenia

Wstając od biurka po wielogodzinnej pracy umysłowej, wystarczy, że szybko schylisz się po jakąś rzecz z podłogi i możesz doświadczyć bólu kręgosłupa lędźwiowego. Po długotrwałym siedzeniu Twoje mięśnie są nadmiernie napięte. Ból, którego doświadczasz to nie złamany kręgosłup czy przepuklina, a „naciągnięcie” mięśnia zamaszystym ruchem schylania się bez zastanowienia nad techniką. Może to nic poważnego, ale Twoje plecy przestają pracować, a okoliczne tkanki kurczą się, powodując dodatkowy ból.

Drugim powodem może być podniesienie dużego ciężaru „z pleców”. To destrukcyjny nawyk dla naszego kręgosłupa, nadmiernie zużywający krążki międzykręgowe kręgosłupa. Schylanie się i podnoszenie „z nóg” jest zdrowym rozwiązaniem tych sytuacji.

nawyki zdrowego kręgosłupa
1. Obrazek po lewej stronie pokazuje jak wygląda zła technika próby podniesienia ciężkich przedmiotów.
2. Obrazek po prawej stronie to prawidłowa technika dźwigania wazonu wypełnionego muszlami z Australii. Istotnym elementem jest ustawienie ciężaru pod naszymi barkami


Jak prawidłowo się schylać?

  1. Podnosisz ciężki przedmiot? Trzymaj prosty kręgosłup. Jeśli jest zgięty lub przeprostowany nadmiernie się przeciąża.
  2. Dźwigaj z nóg! I ustaw się nad ciężarem. Wtedy gwarantujesz sobie, że ciężar nie obciąży Twojego kręgosłupa. Podniesiesz go „z nóg” w sposób prawidłowy i bez zbędnych przeciążeń.

Ile i jak się ruszasz? Dlaczego to takie ważne

Naturalnie mięśnie wspomagają rozkład obciążeń i dbają o trzymanie jak najbardziej korzystnej dla Ciebie postawy. Jeśli połączysz małą aktywność ruchową z siedzeniem to Twoje dyski muszą sobie radzić same. Praca Twoich mięśni oraz prawidłowe nawyki ruchowe umożliwia Ci ustawienie osi stawów jak najbardziej korzystnie do obciążenia, wtedy cały system redukcji przeciążeń może działać bez zarzutów.

Koślawość i szpotawość kolana jest prostym przykładem zmian osi stawu. Dodając do tego złą technikę wykonywania przysiadu z obciążeniem możemy w przyszłości spodziewać się bólów kolan spowodowanych np. bocznym przyparciem rzepki. Zastanów się przy następnym schylaniu się nad ustawieniem swojego ciała w przestrzeni.

Spodobał Ci się artykuł? Umów się do autora:

Mateusz Leroch

fizjoterapeuta

Medfemina
ul. Kukuczki 5/8, Wrocław
Fizjoterapia w chirurgii plastycznej

Habaj Studio
ul. Buforowa 2, Wrocław
Fizjoterapia i trening

Poprowadzę Cię po operacji i razem wyjdziemy z kontuzji! Powrót do codzienności bez bólu i aktywna rehabilitacja to nasz wspólny cel. Praktyczna wiedza o tym jak obchodzić się z urazem, pozwoli Tobie szybciej wrócić do zdrowia. Pomogę Ci wrócić do zdrowia po operacji plastycznej.

Medfemina
ul. Kukuczki 5/8, Wrocław
Fizjoterapia w chirurgii plastycznej

Habaj Studio
ul. Buforowa 2, Wrocław
Fizjoterapia i trening

Zapisz się do newslettera JUŻ DZIŚ i KORZYSTAJ Z WYJĄTKOWYCH OFERT!